Kjernen i arbeidet er å kunne skape trygge og gode miljøer rundt og for barn, ligger i relasjonene. Personalet må vite at det alltid er vi som omsorgspersoner som har ansvaret for at barn er trygge. Valgene vi gjør på vegne av barna, vil påvirke barna både her og nå, og senere i livet (Line, Lene-Marie og Lene, 2020, styd.no)
Med utgangspunkt i boka "Barn er budbringere" er det utarbeidet en digital håndbok og et dokumentasjons verktøy for hvordan vi i barnehagen kan arbeide med barns psykiske helse.
I forbindelse med dette arbeidet har vi gjort store endringer med barnehagens lekemiljø inne, dette gjelder begge avdelingene på barnehagen.
Vi har på begge avdelingene våre gjort om på rom og lagt til rette for frilek inne på avdelingen. Der er det hovedfokus på at det skal være masse av mye, da helst udefinerbart materiale. Materialer som ikke er sterkt kodet vil være med på å styrke barns evne til improvisasjon og barnas fantasi. eksempler på udefinerbart materialer er tomme fyrstikkesker, store grønne fruktkasser, foldede matter, ulike klosser i aller størrelser, tomme trådsneller, oppvasksvamper o.l.
Inne på avdeling Høgheia der de minste barna er er det også fokus på barnas lek, i alderen 1-3 år er de små «fraktere» de liker å putte oppi, tømme ut, bære med seg og flytte på. Her er det derfor lagt til rette for at de minste skal ha muligheter til det.
Samtidig som det er lagt til rette med utstyr har vi i tillegg fokus på at det skal gis tid og rom, tid til å leke over lengere tid og rom for å utfolde seg å bruke kreativitet og fantasi.
Gjennom lek utrykker barn mye, i leken får barna fri utfoldelse, det gir større rom for at personalet kan observere og følge med på hva som rører seg i og rundt barna på en annen måte enn ved annen lek.
Erfaringen nå ett par måneder etter endringen er at vi opplever færre konflikter mellom barna, men heller bedre samarbeid og at barna utøver en annen ro når de leker.
For de som ikke deltar i leken kan det ofte oppleves som rot eller kaos, men for de som deltar i leken gir «rotet» mening og er leken i seg selv. Vi prøver derfor at barna i størst mulig grad at ting kan bli stående så lenge som mulig, at det er rom for å kunne komme tilbake til en påbegynt lek.